تحلیل نمایش اسپایدرمن در نمایشگاه E3 2017؛ بازگشت شکوهمندانه یک قهرمان دیگر

ساخت وبلاگ

احتمالاً هیچوقت فکرش را هم نمی کردیم که یک روز، بازی ویدیویی جدیدی با محوریت کاراکتر اسپایدرمن بتواند یکی از بهترین نمایش های رویداد E3 نام بگیرد؛ درست همانطور که هیچوقت فکرش را نمی کردیم استودیویی ناشناخته در لندن، بتواند بازی آبرومندانه ای برای بتمن و همتایی برای سه گانه <<شوالیه تاریکی>> کریستوفر نولان در دنیای بازی های ویدیویی بسازد.

استودیوی راک استدی با سری بازی Batman Arkham، به فرمولی تازه دست پیدا کرد که نه تنها به خط مشی تازه ای برای بسیاری از بازی های سوم شخص مشابه تبدیل شد، بلکه انگار می تواند ساخت هر عنوانی با محوریت شخصیت های ابرقهرمانی را تضمین کند. سیستم متفاوت و کمبو-محور مبارزات، سکانس های مخفی کاری هوشمندانه به همراه تعاملات گسترده با محیط و اهمیت قائل شدن برای شخصیت پردازی کاراکترها، ویژگی هایی بودند که در بتمن راک استدی دیدیم و حالا در حال مشاهده همان ها در Spider-Man استودیوی Insomniac هستیم.

احتمالاً هیچوقت فکرش را هم نمی کردیم که یک روز، بازی ویدیویی جدیدی با محوریت کاراکتر اسپایدرمن بتواند یکی از بهترین نمایش های رویداد E3 نام بگیرد؛ درست همانطور که هیچوقت فکرش را نمی کردیم استودیویی ناشناخته در لندن، بتواند بازی آبرومندانه ای برای بتمن و همتایی برای سه گانه <<شوالیه تاریکی>> کریستوفر نولان در دنیای بازی های ویدیویی بسازد.

استودیوی راک استدی با سری بازی Batman Arkham، به فرمولی تازه دست پیدا کرد که نه تنها به خط مشی تازه ای برای بسیاری از بازی های سوم شخص مشابه تبدیل شد، بلکه انگار می تواند ساخت هر عنوانی با محوریت شخصیت های ابرقهرمانی را تضمین کند. سیستم متفاوت و کمبو-محور مبارزات، سکانس های مخفی کاری هوشمندانه به همراه تعاملات گسترده با محیط و اهمیت قائل شدن برای شخصیت پردازی کاراکترها، ویژگی هایی بودند که در بتمن راک استدی دیدیم و حالا در حال مشاهده همان ها در Spider-Man استودیوی Insomniac هستیم.

شباهت ها بسیار هستند و از زمان همان دقایق اولیه نمایش هم با خودمان گفتیم که اسپایدرمن قرار است شباهتی غیرقابل انکار به بتمن داشته باشد. اما آیا اشکالی در این مسئله وجود دارد؟ طبیعتاً خیر، بازی های ویدیویی روز به روز از یکدیگر الهام بیشتری می گیرند و اگر بخواهیم چنین سخت گیری هایی نشان بدهیم، تنها خودمان را از تجربه بهترین های صنعت محروم کرده ایم.

راک استدی سگانه بتمن را ساخت، فرمولش نتیجه داد و حالا وقت آن رسیده که بقیه هم از این فرمول استفاده کنند؛ و خوشبختانه در صنعت بازی خبری از ثبت پتنت برای کوچکترین ابداعات نیست. در این مطلب، قصد داریم به تحلیل نمایش اسپایدرمن در کنفرانس E3 2017 سونی بپردازیم؛ اما پیشنهاد ما این است که ابتدا یک بار دیگر این نمایش هیجان انگیز 9 دقیقه ای را تماشا کنید و سپس درباره مهم ترین نکاتش صحبت می کنیم.

برای اینکه متوجه شوید تریلر گیم پلی اسپایدرمن دقیقاً چه داستانی را دنبال می کند، لازم است به سراغ کاراکتری برویم که عنکبوت محبوب دنیای ابرقهرمانان به دنبالش افتاده؛ شخصیت شروری که در این تریلر می بینیم، Mister Negative یا همان <<آقای منفی>> نام دارد. نام اصلی مستر نگاتیو، مارتین لی است و در داستان های کمیک های مارول، به صورت غیرقانونی از چین به آمریکا مهاجرت کرده است.

بگذارید خیلی خلاصه بگوییم، بعد از دستگیری از طرف دو کاراکتر Maggia و Silvermane در دنیای کمیک ها، روی لی آزمایشات مختلفی انجام و دارویی وارد بدن او می شود که می تواند از هروئین هم اعتیادآور تر باشد. تاثیر این دارو چیست؟ تبدیل شده مارتین لی به فردی دو هویتی؛ یعنی مارتین لی می معمولی و خوش قلب و هویت شرور دیگری که در نقش مستر نگاتیو تجلی پیدا می کند.

مارتین لی یا همان مستر نگاتیو

مستر نگاتیو می تواند انرژی منفی اجسام را جذب و آن را به شمشیر تبدیل کند؛ بنابراین از دیدن نیروی مشکی و سفید رنگی که در دستان لی و یکی از زیردستان تنومند او قرار دارد تعجب نکنید، این چیزی نیست جز انرژی منفی!

از طرف دیگر، افرادی هم که در ابتدای تریلر دیده می شوند و Demons نام دارند، برای لی کار می کنند و قرار است به او در تبدیل شدن به امپراتور جرم و جنایت در شهر کمک کنند. اما متاسفانه برای مارتین لی، پیش از این یک امپراتور جرم و جنایت در شهر وجود دارد که کسی نیست جز ویلسون فیسک؛ همان شخصی که اسپایدرمن از طریق موبایل با وی صحبت می کند و ظاهراً از داخل زندان، بر عملیات های زیردستانش نظارت دارد.

ویلسون فیسک

بسیار خب، حالا که می دانیم جریان از چه قرار است، بیایید مابقی نکات تریلر Spider-Man را زیر و رو کنیم. نمایش بازی، داخل یک ساختمان نیمه کاره را نشان می دهد و مرد عنکبوتی بدون فوت وقت شروع به له و لورده کردن اعضای گروه Demons می کند. از یک طرف، مکانیزم پریدن روی تیرآهن و نشانه گری که برای نقطه پرش تعبیه شده، این را روشن می کند که تقریباً می توانیم مثل بتمن با اسپایدرمن به هر نقطه ای برویم و از محیط پیرامون برای برتری یافتن به دشمنان استفاده کنیم.

از طرف دیگر هم اسپایدرمن را دیدیم که با کشیدن قلاب دستگاهی سنگین در ساختمان، دو دشمن را به صورت همزمان بیهوش کرد؛ بنابراین همه چیز به تار تنیدن محدود نیست و می توان با اجزای محیطی هم تعامل داشت و از آنها بر علیه دشمنان استفاده کرد. یکی دیگر از نکاتی هم که در ابتدای نمایش دیدیم، دستگاهی بود که اسپایدرمن به یک دیوار متصل کرد و با عبور دشمنی از برابر این دستگاه، ناگهان تاری به بیرون جهید و وی را به دیوار چسباند.

Bryan Intihar، مدیر خلاق استودیوی Insomniac می گوید که این دستگاه کاربردهای مختلفی دارد، می توانید آن را به دیوار بچسبانید تا دشمنان را ناک آوت کند یا اینکه آن را به بدن یک دشمن بچسبانید تا با کشیدن دشمنی دیگر به سمت خودش، هر دو بیهوش شوند.

بعد از این سکانس، شاهد مبارزه ای تمام عیار میان مرد عنکبوتی و چند مرد کت و شلوار پوش بودیم. همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، سیستم مبارزه شباهت زیادی به بتمن راک استدی دارد؛ بنابراین احتمالاً یک دکمه کنترلر به حمله اختصاص دارد و با فشردن دکمه ای دیگر در زمان مناسب، می توانید از حملات جاخالی دهید. از همین مبارزه کوتاه می توان پی برد که تنوع کمبوها و فینیشرهای اسپایدرمن بسیار بالاست و امیدواریم که واقعاً هم اینطور باشد تا مبارزات بعد از مدتی خسته کننده نشوند.

راستی می دانستید در Spider-Man حق ندارید هیچکس را بکشید؟ اگر دقت کرده باشید، درست در لحظه ای که یکی از مجرمان دارد از ساختمان نیمه کاره به پایین پرت می شود، مرد عنکبوتی با تنیدن یک تار جانش را نجات می دهد؛ البته با آن شدتی که مجرم بیچاره پس از نجات یافتن با زمین برخورد کرد، اگر به خاطر شکستگی گردن نمرده باشد، قطعاً به خاطر شکستگی ستون فقرات باقی عمر خود را روی ویلچر سپری می کند!

همانطور که می دانید، شخصیت های مثبت کمیک های ابرقهرمانی مارول، هیچگاه انسان ها را نمی کشند؛ بنابراین اسپایدرمنِ اینسومنیاک هم از همین قاعده پیروی می کند و ظاهراً مکانیزمی خودکار برای گیم پلی در نظر گرفته شده که هنگام پرت شدت دشمنان از بالای ساختمان یا اتفاق مشابه دیگری، جان آنها را با انیمیشنی جذاب نجات می دهد.

بعد از گذشت دقایقی، نمایش اسپایدرمن بالاخره به بخش هیجان انگیزش می رسد و می توانیم جهیدن این ابرقهرمان را در آسمان نیویورک و میان ساختمان ها مشاهده کنیم. اما هنگامی که احتمالاً چشمتان مبهوت حرکت روان و زیبای اسپایدرمن روی سطوح ساختمان ها و تار تنیدن بوده، جزییاتی را از دست داده اید که نکات مهمی درباره داستان Spider-Man افشا می کنند.

یکی از تابلوهایی که در خیابان های شهر دیده می شود، به آگهی استخدامی برای نشریه Daily Bugle اشاره دارد؛ همان نشریه معروفی که پیتر پارکر به عنوان عکاس در آن فعالیت می کند. در کمیک های مرد عنکبوتی، هنگامی که مستر نگاتیو کارهای شرورانه اش را آغاز می کند، پیتر پارکر از این نشریه خارج شده و شغلی دیگر در زمینه تحقیقات علمی یافته است. اما استودیوی Insomniac می گوید که در این بازی، پیتر پارکر شغلی متفاوت دارد که پیش تر در داستان ها دیده نشده؛ حتی تصورش هم برایمان سخت است.

حالا که صحبت از شغل متفاوت پیتر پارکر شد، بگذارید اشاره کنیم که استودیوی اینسومنیاک قصد دارد رویکردی کاملاً متفاوت نسبت به فیلم ها و کمیک های اسپایدرمن در پیش بگیرد. بنابراین داستان بازی از اساس با سابق فرق داشته و کاملاً اورجینال است. این موضوع حتی در لباس متفاوت شخصیت مرد عنکبوتی هم به چشم می خورد که خطوط و الگوهای خاصش را در هیچ کمیک یا فیلمی ندیده ایم.

نکته بعدی، بیلبورد دیگری است که در میانه تعقیب و گریز اسپایدرمن با بالگرد مارتین لی دیده می شود. روی این تابلو عبارت <<مجدداً نورمان آزبورن را به عنوان شهردار انتخاب کنید>> حک شده که نشان می دهد ظاهراً باید منتظر حضور شخصیت منفی اما محبوب Green Gobiln هم در بازی باشیم که در سه گانه ابتدایی اسپایدرمن،ویلم دفونقشش را بازی کرده بود.

احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده که شخصیت مونثی که تصویرش در کنار تصویر دیده می شود و مرد عنکبوتی به هنگام جهیدن میان ساختمان ها با وی صحبت می کند کیست؟ این شخصیت، یوری واتانابی نام دارد که در واقع کاپیتانی در نیروی پلیس نیویورک است. وی همواره یکی از متحدان اصلی مرد عنکبوتی بوده و در نهایت، خود به ابرقهرمانی به نام Wraith تبدیل می شود.

همانطور که از نمایش بازی پیداست و سازندگان هم تایید کرده اند، Spider-Man در جهانی کاملاً باز جریان دارد و می توانید از همان ابتدا به تمام گوشه و کنارهایش سرک بکشید. اما اگر تنها یک سوال درباره بازی داشته باشیم آن است که آیا باز هم شاهد ماموریت های رساندن پیتزا مانند بازی بسیار محبوب Spider-Man 2 که سال 2004 میلادی به بازار آمد هستیم یا خیر؟ هرچه نباشد رساندن به موقع پیتزا به دست افراد گرسنه، از اوجب واجبات است.

گذشته از این مسائل، نکته دیگری به چشممان نمی خورد که اطلاعاتی درباره Spider-Man افشا کند. البته به جز یک مورد که تقریباً داشت از یادمان می رفت. اگر انتهای تریلر Spider-Man را مشاهده کنید، شخصیت سیاه پوستی را در حال فیلم برداری از بالگرد مارتین لی می بینید که میان زمین و هوا معلق مانده است. هویت این شخصیت هنوز مشخص نیست، اما برخی گمانه زده اند که وی در واقع، <<مایلز مورالِس>> است.

مایلز مورالس برای افرادی که کمیک های اسپایدرمن را مطالعه کرده باشند شخصیتی نام آشنا است. او مرد عنکبوتی دوم دنیای کمیک های مارول است که پس از مرگ پیتر پارکر، فعالیت های وی را از سر می گیرد. علاوه بر این، در دنیای کمیک های Marvel U، هنگامی که مرد عنکبوتی اصلی مشغول مبارزه با مجرمان در سراسر جهان است، مایلز مورالس به محافظت از شهر نیویورک می پردازد.

نکته قابل توجه درباره مورالس، توانایی های متفاوت اش نسبت به پیتر پارکر و لباس مشکی-قرمز رنگی است که به تن می کند. توسعه دهندگان Spider-Man تا به امروز تمایلی به ارائه اطلاعات درباره این شخصیت نشان نداده اند. اما فعلاً فرض را بر این می گذاریم که مورالس هم شخصیتی قابل بازی خواهد بود و در این صورت، استایل متفاوتی نسبت به پیتر پارکر خواهد داشت که در نوع خود بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد.

در نهایت، نظر شما درباره بازی جدید استودیوی اینسومنیاک با محوریت شخصیت مرد عنکبوتی چیست؟ آیا این بازی هم می تواند مثل سه گانه بتمن آرکام موفقیتی بزرگ داشته باشد؟ ضمناً دوست دارید کدام شخصیت های منفی دنیای کمیک های مرد عنکبوتی در این بازی هم حضور داشته باشند؟ نظرات تان را با دیجیاتو به اشتراک بگذارید یا اگر نکته ای به ذهنتان می رسد که از این مطلب جا مانده، در بخش کامنت ها اعلام کنید.

بست گروپ...
ما را در سایت بست گروپ دنبال می کنید

برچسب : تحلیل,نمایش,اسپایدرمن,نمایشگاه,بازگشت,شکوهمندانه,قهرمان,دیگر, نویسنده : 0bestgroupblog0 بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1396 ساعت: 18:14